A-Ö

Vad innebär det att bo i en bostadsrätt?

Att en fastighet ägs och förvaltas av en bostadsrättsförening innebär att det är medlemmarna som tillsammans svarar för fastighetens skötsel. Medlemskapet innebär många fördelar men är också förenat med förpliktelser. Till fördelarna hör att vi har kontroll över hur huset förvaltas, vilka reparationer som ska göras och med vilken standard (se även stadgarna).

Avgifter

Som bostadsrättsinnehavare betalar du en årsavgift till föreningen. Den avgiften, normalt kallat hyra, är baserad på hur stor del du äger i föreningen. Andelstalet baseras på lägenheternas andelstal och kvm. Årsavgiften betalas månadsvis i förskott.

Föreningen tar enligt stadgarna ut överlåtelseavgift på högst 2,5 % av gällande basbelopp av köparen, samt pantsättningsavgift på högst 1 % av gällande basbelopp hos den som pantsätter sin lägenhet.

Varje månad tar föreningen ut en avgift för TV/bredband. Leverantör av fiber är Telia som även tillhandahåller kabel-TV.

Brandföreskrifter

Det får inte under några omständigheter ställas saker i trapphuset eller prylar som blockerar balkongdörrarna. Står det saker i trapphuset gäller inte fastighetsförsäkringen vid brand. På varannan våning och i källaren finns brandsläckare utplacerade. I källaren finns även utrymningsskyltar uppsatta i taket. Det finns även två sammankopplade brandvarnare på våning 6 och i källaren.

Bredband/TV

Telia fiber 100/100 Mbit. 17 st fria analoga kanaler ingår i avgiften. Debitering för bredband
läggs på avgiftsavin utöver avgiften, 169 kr/mån. Digital-tv och IP-telefoni tecknas separat via Telia.

  • Nyinflyttad – ring Telia privatkundtjänst 90 200 och välj beställning (påkoppling) av fast bredband.
  • Flyttar från huset – ring Telia privatkundtjänst 90 200 och välj uppsägning (urkoppling) av fast bredband. Uppsägningstiden är 1 månad.

Uppstår problem med ditt bredband ring Telias privatkundtjänst (öppet vardagar 8–19) alternativt logga in som privatkund på Telias hemsida och välj support. På hemsidan kan du felsöka problemet och få hjälp med att lösa det (https://www.telia.se/privat/support). Det finns även möjlighet att chatta med Telia på Facebook för support under helger.

Är det samma problem i flera lägenheter, kontakta styrelsen så kontaktar de Telia för hjälp med problemet.

Cyklar

Cykelställ för föreningens medlemmar finns på bakgården. Möjlighet till inomhusförvaring av finns i källaren. Finns även cykelparkering på Verkstadsgatan med möjlighet till fastlåsning. All cykelparkering utanför huset på parkeringsplatserna är förbjuden.

Ekonomisk förvaltning

Den ekonomiska förvaltningen av fastigheten sköts av Fastighetsägarna i Stockholm. Det innebär att de bland annat sköter hyresinbetalningar, bokföring, upprättar förslag till årsredovisning med bokslut samt ger råd om lagar och förordningar.

Om du har frågor om inbetalningskort för avgifter och annat kan du ta direkt kontakt med föreningens hyresassistent Eva Reithmeier på Fastighetsägarna.
Tel nr: 08 617 76 49 (vardagar 9-11.30)

El

Under oktober/november 2015 drogs nya elstigare fram till respektive lägenhet och i samband med det byttes även mätartavlorna ut i alla lägenheter som även är förberedda för 3-fas. Arbetet är utfört av Stelit AB, som har lämnat 10 års garanti på arbetet/installationen samt på materiell. Stefan som är ansvarig nås på 070 585 43 59 eller hans kollega Nisse, 070 730 50 46. Vid problem med elcentralen eller andra eventuella garantiärenden kontakta först styrelsen och anmäl problemet.

Huvudpropparna till respektive stigare är placerade nere i elcentralen i källaren. Om en sådan måste bytas kontakta först styrelsen som har nyckel in dit.

Vid eljourärenden kontakta Eljouren på 073 511 99 81.

Elavfall

All el- och elektronikavfall (som oftast innehåller miljöskadliga ämnen) måste skiljas från övrigt avfall och återvinnas på ett miljöriktigt sätt. Elavfall får alltså inte slängas i den vanliga soppåsen och kastas i soptunnorna på baksidan av huset. Övrig och mer omfattande elavfall förvarar du själv lämpligtvis fram till elsophämtningen under vår/höst.

Föreningsstämma

Bostadsrättsföreningen Ångpannan 18 har årligen ordinarie föreningsstämma före maj månads utgång. Till stämman kallas föreningens samtliga medlemmar. Vid varje stämma väljs en styrelse. Den har i praktiken ansvar för drift och skötsel av fastigheten. Vid stämman tas viktiga beslut om föreningens framtid varför det är viktigt att varje medlem i föreningen närvarar vid årsstämman eller meddelar någon i styrelsen vid frånvaro. Är lägenheten uthyrd till någon annan ska denna hyresgäst närvara i medlems plats.

Grovsopor

Föreningen ordnar grovsophämtning i samband med vår- och höststädning. Då kan du bli av med alla typer av sopor. Behöver du bli av med grovsopor vid annat tillfälle, måste de borttransporteras genom din egen försorg. Håll utkik efter information i entrén, ibland sätts information upp om miljöinsamlingsbilar. De stannar både i Hornstull och Liljeholmen för att samla in grovsopor.

Hemförsäkring och tilläggsförsäkring

Bostadsrättsinnehavaren måste se till att täcka tillräckliga försäkringar. Hemförsäkring står var och en för, men husets gemensamma försäkring hos Trygg Hansa står för tilläggsförsäkringen till varje bostadsrätt. Därför behöver ingen sådan tecknas för varje enskilt hushåll. Detta är för att bostadsrättsföreningen ska ha garanti på att alla är försäkrade om något händer samt minska risken för att de inblandade har olika försäkringsbolag.

  • Viktig information om det ansvar du bär som bostadsrättsinnehavare, läs mer här.
  • Klicka här för mer information om tilläggsförsäkring för bostadsrätt.
  • Har du fått en skada på din bostadsrätt, klicka här för mer information.

Vid försäkringsfrågor ring Trygg-Hansas skadekundtjänst på 0771 111 500. Mejla även styrelsen och beskriv skadan så får ni ett försäkringsnummer som ska uppges.

Hissen

Serviceavtalet går via företaget Trygga Hiss. Felanmälning kan göras dygnet runt till 08 798 92 00. Innan ni felanmäler vänligen titta extra noga så grinden är stängd eller går igen ordentligt mot sensorn. Se så dörren är helt stängd. Vi ber dig att alltid trycka ner hissen till bottenvåningen.

Hjärtstartare

2022 köpte föreningen in en hjärtstartare som har placerats nere i entrén. Den får användas av vem som helst på vem som helst. Hjärtstartare är till för alla i samhället och inte bara föreningens medlemmar. Man behöver ingen utbildning för att använda hjärtstartaren. Modellen heter Lifepack C2 och är mycket självinstruerande så fort man öppnar locket. Den är tvåspråkig (svenska och engelska) och det finns vuxen- respektive barnläge. Om en krissituations uppstår — ring alltid 112 först!

Källsortering

Källsorteringsanläggning finns på Folkskolegatan 13, snabbaste vägen dit är att gena över skolan. Där finns möjlighet att återvinna glas, kartong, tidningar, metall, plastavfall och batterier. Vi ber er att använda återvinningsstationen för ovanstående och absolut inte slänga något i kärlen på bakgården!

Ljudnivåer

Styrelsen anser att ljudnivåerna bör hållas på en rimlig nivå före 8 och efter 22. Vi har förstått att det är ganska lyhört mellan en del lägenheter och även från balkonger och trapphuset och då är det extra viktigt att man tänker på sina grannar och respekterar varandra.

Vid tillfällen (exempelvis födelsedagar) då dessa regler eventuellt kommer överträdas är det rimligt att man i god tid meddelar sina grannar och andra boende i huset genom att sätta upp en lapp samt bifogar sina kontaktuppgifter.

Styrelsen uppmuntrar att vi grannar talar med varandra och reder ut eventuella problem med ljud sinsemellan i första hand.

Tack för er förståelse!

Lås/nycklar

Om du är i behov av en ny uppsättning nycklar, informera först styrelsen (brf.angpannan@gmail.se eller via telefon) som bekräftar ärendet till Låsborgen. Kontakta därefter själv Låsborgen på 08 720 61 70, mejla info@lasborgen.se  eller besök dem på Heleneborgsgatan 13. I samband med ditt besök behöver du uppvisa legitimation för att kunna få ut dina nycklar.

Vid akuta jourärenden kontakta någon av följande auktoriserade firmor:

Låssnabben: 08 642 42 43
Låsman: 08 84 00 14

2008 installerades säkerhetsdörrar/lås tillhörande samtliga lägenheter. Det har genom åren visat sig att låsen dessvärre har strulat en del men har i många fall åtgärdats. Upplever du problem uppmanar vi att kontakta Låsborgen för byte. Uppge att ni bor i Brf Ångpannan 18 samt lägenhetsnummer. Samtliga kostnader rörande lås/dörrar/nycklar står lägenhetsinnehavaren själv för.

Lägenhetsuppmätningar

Under 2009-2010 utfördes boareauppmätningar i fastighetens samtliga lägenheter av Anticimex.

Föreningen kan dock inte garantera att de stämmer för respektive lägenhet pga varierande uppmätningsnormer. Vi uppmanar därför om det är av stor vikt, lägenhetsinnehavare att kontrollera boarean och beställa egen uppmätning.

Om det är lägenhetsinnehavare som inte har nya uppmätningarna från Anticimex kan man höra av sig till styrelsen.

Ombyggnation/renovering

Om du funderar på att renovera eller göra förändringar i din bostadsrätt är det viktigt att du först kontaktar styrelsen så tar vi en fortsätt dialog därifrån. Generellt har vi inga invändningar så länge alla arbeten utförs fackmannamässigt och inga bärande väggar ska rivas. Gällande badrum så vill vi att entreprenören skickar in intyg om försäkring samt våtrumscertifikat. Vi vill också veta vad det är för firma som ska utföra jobbet. Firman bör ha varit verksam några år med redovisade bokslut.

Informationslappar om renoveringen ska sättas upp i god tid innan på anslagstavlan med kontaktuppgifter, vilken lägenhet renoveringen utförs i samt hur länge arbetet väntas pågå. För att minska störande ljud för grannar under renovering så ser vi gärna att hantverkare ombeds att utföra högljutt arbete efter kl 8.

Om avfall behöver slängas i BigBags eller liknande så vill vi att dessa märks upp med namn och att de tas om hand om så fort påsarna är fyllda. Viktigt att påsarna inte ställs ut så de blockerar någon av de fem parkeringsplatser som finns runt huset.  Byggmaterial, verktyg  eller dylikt får absolut inte ställas i trapphuset!

I övrigt får inga ventilationshål sättas för och ska vara lättåtkomliga för rensning. Köksfläktsutsug får inte ledas in till centralventilationen, kolfilterfläkt ska användas (läs mer om ventilation lite längre ner på sidan).

På sidan www.borattupplysning.se/wp_brskola/bygga-om-bostadsratt/ hittar ni svar på alla tänkbara frågor som kan uppkomma kring ombyggnation. Läs även föreningens stadgar. Är det något ni inte fått svar på eller undrar över mejla styrelsen.

Parkering

På föreningens tomtmark finns för närvarande sex parkeringsplatser, både på Tobakspinnargatan och på Verkstadsgatan. Två av platserna tillhör föreningens hyresgäster på bottenplan. Fyra av platserna kan hyras av bostadsrättsföreningens medlemmar till en månadshyra på 1400 kronor/månaden. Platsen hyrs på två år i taget och intresseanmälan för att hyra en plats görs till föreningens mejl.  Platsen kan inte förlängas efter två år om det finns en kö. Då går platsen istället till medlemmen som står först i kö.

All annan parkering på föreningens tomtmark är förbjuden inklusive cykelparkering.

Sophämtning

Sopbehållarna är belägna på gården bakom huset. Observera att endast hushållssopor och matavfall får slängas här – inte grovsopor, kartonger, målarburkar, elavfall eller glas. Restavfallet hämtas på tisdagar och matavfallet på onsdagar. Om kärlen skulle vara fulla, vänligen respektera och ställ absolut INTE soppåsarna vid sophuset då det drar till sig råttor och fåglar samt ser trist ut!

Vid utebliven sophämtning måste vi hjälpas åt, använd Stockholm Vatten och Avfalls formulär för utebliven sophämtning: https://www.stockholmvattenochavfall.se/om-oss/om-oss/kontakta-oss/felanmal-utebliven-sophamtning/

Vårt kundnummer är: 243536

Städning

Pro Miljö Service har föreningen ett städavtal med som städar trapphus och allmänna ytor en gång i veckan samt tvättstugan två gånger i månaden. Detta utesluter inte att var och en håller snyggt efter sig och inte ställer av saker i trapphus och källare. Upptäcker ni slarvig städning, klotter eller liknande, meddela gärna styrelsen så tar vi det vidare, tack!

Styrelsens arbete och ansvar

Styrelsen består av tre-fem ordinarie ledamöter och en-tre suppleanter. Vilka som just nu sköter dessa poster ser du här samt på anslagstavlan vid entrén. Styrelsen beslutar om fortlöpande förvaltning, såsom att lägga en budget, årsavgiftens storlek, antagande av medlemmar m.m. Vidare avgör styrelsen alla de frågor som enligt stadgar eller lagar inte ska göras av föreningsstämman.

Styrelsen sköter också ett lägenhetsregister, vilket bland annat innehåller uppgifter om vem som innehar bostadsrätten, pantsättning av densamma m.m. Det innebär att så snart ägarförhållande eller pantsättning ändras, måste detta meddelas styrelsen omgående.

Tvättstuga

Det finns två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkrum i husets källare. Tvättstugan bokas på nyckeltavlan i gången utanför. Tvättiderna är 7-11, 11-15, 15-19, 19-23. Torkrum och torktumlare får användas max 40 minuter efter att tvättid gått ut, dock inte efter kl 23.

Tvättiden blir tillgänglig för andra i huset efter 40 minuter om du inte utnyttjar din tid.

Tvättstugan och torkrummet ska städas efter användning. Mattor får inte tvättas i tvättstugan och plagg får inte färgas i maskinerna. Tänk på eventuella allergiker om du är pälsdjursägare, städa extra noga efter dig. Tänk också på att städa bort tvättmedelsrester, alla tål inte parfymerade tvättmedel.

Entema entreprenader & service har hand om vårt serviceavtal för maskinerna i tvättstugan. Vid felanmälan kontakta dem på 08 449 44 30.

Saknar du tvättlåskolv, kontakta styrelsen så bistår vi med en ny till en kostnad om 200 kronor. Kostnaden läggs på kommande hyresfaktura, meddela oss ditt namn och lägenhetsnummer.

Vi ber er att inte boka tider med en ihoprullad pappersbit, använd låskolven!

Uthyrning i andra hand

För att hyra ut sin lägenhet i andra hand krävs styrelsens godkännande. Se rubriken  ”Andrahandsuthyrning” på startsidan för mer information och relevanta dokument.

Ventilation

Den 1 december 2016 genomfördes senaste OVK-besiktningen  i samtliga av fastighetens lägenheter och lokaler. För att att husets självdrag och ventilation ska fungera på bästa sätt är det ytterst viktigt att inga ventilationsluckor flyttas eller sätts igen. Det får absolut inte heller anslutas rör från köksfläkten till centralventilationen även om fläkten har ett kolfilter. Ventilationsröret måste alltså dras vid sidan av så luften kan passera ut en annan väg i lägenheten.

Uppstår det frågor eller funderingar kring ventilationen vid exempelvis renovering, kontakta först styrelsen.

Här kan du läsa mer om självdrag: Ventilation Brf Ångpannan 18 (pdf)

Tack för er förståelse!

Vinds- och källarförråd

Varje lägenhet disponerar ett förråd, antingen på vinden eller i källaren. Varje förråd ska vara uppmärkt med lägenhetsnummer. Varje förråd ska vara stängt och ingenting får lov att sticka utanför. I övriga utrymmen såsom trapphus, gångar i källar- och vindsutrymmen, får saker inte förvaras på grund av gällande brandföreskrifter. Annars gäller ej brandförsäkringen.

VVS

Vid akuta VVS-ärenden ring Recover (fd Relita) 0771 103 500. De har jourservice alla dagar i veckan året om. Om jour har kontaktas meddela sedan styrelsen omgående! Uppstår problem med stammarna är det även här viktigt att Relita kontaktas, fyra års garanti har lämnats på stamspolningen och för att garantin ska gälla måste de kontaktas. Skulle annan firma kontaktas när det handlar om ett garantiärende på stammen står lägenhetshinnehavaren själv för alla kostnader.

Om någon i fastigheten behöver stänga av vattnet centralt i samband med renovering eller akut händelse så är kranen placerad i lokalen som Chelas hyr. Kontaktperson för lokalerna är Kaveh Sedigh Zadeh, 072 188 47 44. Vid renovering ska styrelsen först kontaktas som i sin tur meddelar Chelas, efter det ger vi ett godkännande. Inför en avstängning ska en lapp även sättas upp i trapphuset i god tid innan med all nödvändig information.

Vår- och höststädning

Föreningen samlas vid två tillfällen per år för att genomföra vår- respektive höststädning inne i och utanför huset. I samband med vår- och höststädningen ordnar styrelsen med el- och grovsophämtning.

Yttre och inre underhåll

Föreningen svarar för underhåll av husets yttre, som till exempel yttersidorna av fönsterbågar. Innersidorna ansvarar du som äger lägenheten för. Föreningen står också för underhåll av ytterdörrar. Det är således inte tillåtet att utan styrelsens medgivande göra förändringar av dem. Föreningen ser till att namnskylt sätts upp på lägenhetsdörren och på anslagstavlan i porten. Anmäl till styrelsen vilket namn du vill ha på dörren och i porten.

Du ansvarar som bostadsrättsinnehavare för allt underhåll i lägenheten. Undantaget är VA-anslutningar och värmesystem. Du är dock skyldig att snarast anmäla fel på dessa till styrelsen.

Vid reparationer och renoveringar har styrelsen samt hantverkare rätt att komma in i lägenheten för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen ansvarar för.

För att göra en väsentlig förändring i din lägenhet krävs styrelsens godkännande. Med väsentlig förändring menas exempelvis rivning av väggar eller upptagande av dörr, att dra om vatten- och avloppsrör eller ombyggnad av kök och våtutrymme. Detta för att din ombyggnad inte ska skada huset eller dina grannar. Du får ej bygga för eller ta bort ventiler eftersom det påverkar hela husets ventilationssystem (självdrag).

Ytterligare information om föreningens samt bostadsrättsinnehavarens ansvar finns i våra stadgar.

Brf Ångpannan 18: Stadgar (pdf)

Överlåtelse av lägenhet

När du ska sälja din lägenhet måste du lämna en skriftlig ansökan till styrelsen där du begär utträde ur föreningen och den nya ägaren begär inträde. Du måste bifoga undertecknade överlåtelsehandlingar och intyg på att eventuella lån är inlösta innan köparen kan beviljas.